Spiritueel verhuizen, kan dat?


Dat kan, het ligt er wel aan hoe de creativiteit van je geest is.
Constant op weg, steeds onderzoekend en zichzelf vernieuwend.
Een spiritueel droombeeld misschien?
Laat dat het maar niet meer zijn, gewoon doen.
Doen is goed genoeg.

Want hoort alles te gaan zoals het hoort te gaan?

Maar 'we' (ik) zijn verhuisd, dus laten we eens beginnen met:
Zen.
Zelf vertaal ik dit begrip inmiddels met; gewoon in alle rust jezelf zijn.
Alle ballast overboord en je nergens meer in vastdenken.

Aangezien dit een Proefblog heet te zijn, begin ik met iets dat ik voorheen zelden deed.
Iets citeren uit een boek(je) waar ik mee bezig ben,
Één van de velen.

Dit keer iets over Zen, geschreven door Yodo Ruud van der Ham.

Zen hier, nu.


Een willekeurig citaat;
'In het nulpunt bevinden we ons in een 'Stilte',
een 'Leegte' die de capaciteit tot schepping in zich draagt.
Dit is géén ruimte van tijd en dimensie,
maar de oergrond van waaruit tijd en ruimte ontstaan. Van waaruit jij en ik, dennenbomen, pissebedden, alles ontstaat.
Dit is de bron van universele energie en levenskracht die het potentieel van alles in zich draagt.
Hierin  vertoeven we in het aanschijn van God,
bij de Boeddha, in de Eenheid van alles.
Na het nulpunt begint weer spontaan de inademingsfase.
Deze cyclus van komen en gaan, van het geboren worden en sterven, is de fundamentele aard van alles in ons bestaan.
Alles is in staat van constante verandering, van moment tot moment.
Het leven, de natuur, het weer, de gedachten, zelfs de dingen en processen die nauwelijks of niet waarneembaar zijn.
Als we dit ervaren, niet met ons verstand, maar intuïtief met ons hele wezen, zullen we inzicht verwerven in onze ware natuur.



Op de momenten tussen de actie, de beweging,
tussen het komen en gaan, bevindt zich een uiterst korte pauze waarin je de stilte van de oergrond kan ervaren. Sla deze niet over, want daar vind je God, de Boeddha!
Probeer dus niet constant te vluchten naar het volgende moment.
Vertoef in het hier-en-nu.

Iets over mijn persoonlijke betrokkenheid; >




Alles waar ik overschrijf en alles wat ik benoem is door hard te werken, een deel van mezelf geworden.
Daarom zal ik nooit iets publiceren dat ik niet zelf ondervonden heb.
Soms ondervind ik iets wat ik dan weer eens later in en boek terugvind.
Heel bijzonder!

Dank voor het lezen!
🙏😊



Reacties

Populaire posts van deze blog

Proefblog wordt nog zelden bekeken... totdat!

Als herinneringen te erg zijn....

Haarlak als vernis.